För att kunna ställa in behörigheter krävs det att SiteVision är kopplat till en katalogtjänst.
Hantering av behörigheter och rättigheter kan göras för enskilda sidor eller för en hel gren. Fliken Behörighet finns under egenskaper för respektive sida. Under denna flik tilldelas användare/grupper olika roller som ger dem olika behörigheter på webbplatsen.
Till vänster, Under Namn, listas de användare/grupper som är tilldelad en eller flera roller för aktuell sida.
Om en användare har en spökikon så innebär det att den användaren inte återfinns i katalogen efter användarkonverteringen som skedde vid uppdatering till 2.6. Det kan vara en användare som är raderad i katalogtjänsten. Eftersom dessa användare är felaktiga så kan man ta bort dem i SiteVision.
Om användaren inte återfinns i listan kan de läggas till med hjälp av plusknappen vilket öppnar ett nytt fönster för att lägga till användare från befintliga kataloger. När användaren syns i listan måste den sedan kopplas ihop med en roll på vänster sida.
För att underlätta administration av behörigheter, använd gärna grupper/mappar istället för att lägga till enskilda personer!
Markera den användare du vill ta bort i listan och klicka på minusknappen. Observera att du tar bara bort behörigheten på denna sida/gren för användaren, du tar inte bort användaren ur katalogen. Ett nytt fönster öppnas med en fråga.
Markera en användare i listan och klicka på Egenskaper. Då visas egenskaperna för den användaren.
Denna funktion kräver att du har behörigheten "Hantera behörighet".
För att förenkla tilldelning av rättigheter till användare och grupper av användare så används roller. En roll är en namngiven godtycklig uppsättning av rättigheter.
Till höger, Under Tillhör roller, listas tillgängliga roller. För att tilldela en användare/grupp en roll markeras användaren i listan varefter önskad roll markeras till höger.
Om inte önskad roll finns så skapas en ny roll med plusknappen under Tillhör roller.
De rättigheter som en roll kan bestå av är uppdelade i tre flikar: Allmänt, Modulrättigheter och Inloggningskrav. Läs mer om dessa under rättigheter. Kryssa för de behörigheter som skall gälla för rollen och klicka OK.
För att ta bort en roll så klickar man på "Ta bort-knappen" till höger om rollnamnet.
Om du tar bort en roll så tar du bort den på hela webbplatsen.
För att ändra en roll så klickar du på "Egenskapsknappen" till höger om rollnamnet.
För att ändra en roll så klickar du på "Egenskapsknappen" till höger om rollnamnet.
Då öppnar sig det fönster som visas när du lägger till en ny roll.
Sorteringen av rollerna är viktig eftersom om man har rätt att ändra behörigheter så har man bara rätt att ändra på behörigheter som motsvarar den egna behörigheten och de roller som ligger under den behörigheten i listan. Därför skall den behörighet som är högst (flest rättigheter) ligga överst i listan. Om man har behörigheten Hantera roller (rolladministratör) (se nedan) har man rätt att sortera roller.
När man klickar på Sortera roller så öppnas ett nytt fönster där man kan ändra ordningen med hjälp av pilar.
Denna funktion kräver att du har behörigheten "Hantera roller".
När du bygger upp en webbplats är denna ofta inte i kryssad. När man vill lansera sidan måste du kryssa i denna ruta för att besökaren ska se webbplatsen istället för en inloggningsruta. På en inloggningssida ska denna alltid vara i kryssad.
Sidan uppdaterad:
Nästa generations publiceringsverktyg är här!