Social Collaboration bygger till stor del på samarbete i grupper. Guiden definierar tre roller för samarbetet, Gruppadministratör, Gruppmedlem och Skapa grupp. Rollerna tilldelas användare beroende på vilken funktion de har i gruppen. En användare kan ha olika roller i olika grupper. Rollen Skapa grupp tilldelas samliga inloggade användare.
Det går att välja redan befintliga roller för Gruppadministratör, Gruppmedlem och Skapa grupp. Se då till att rollerna har nedan nämnda behörigheter.
I de fall guiden körs ytterligare gånger kommer redan skapade roller att visas som befintliga.
* Lägsta behörighet som krävs för rollen.
Det finns också en rättighet "Hantera gruppaktiviteter" som inte tilldelas automatiskt eftersom denna ingår i "Hantera grupper". Denna rättighet kan användas när enskilda gruppmedlemmar ska få hantera gruppaktiviteter.
För redan befintliga intranätslösningar finns ofta en roll med läsbehörighet för samtliga inloggade användare. Den fungerar utmärkt för rollen "Skapa grupp" under förutsättning att rättigheten Skapa gruppsida läggs till.
Sidan uppdaterad:
Nästa generations publiceringsverktyg är här!