I Google Analytics måste du skapa ett experiment för att få en experimentkod som gör att du kan följa upp dina mål.
I Google Analytics, välj Rapporter -> Experiment. Välj knappen Skapa experiment högst upp:
Ett nytt fönster visas där du skapa ett nytt experiment. Fyll i
Klicka på Nästa steg.
En ny vy visas där du ska ange webbsida för original samt variant 1. Eftersom detta är på samma sida i SiteVision (vi använder vyer) så är detta inte intressant att fylla i. Du kan ange en webbadress, vilken som helst. Klicka på Nästa steg.
Här visas ett skript som kan kopieras eller skickas till den webbansvarige. I SiteVision behöver du inte ange denna kod utan du behöver bara kopiera Experiment-id som visas under rutan. Detta id ska klistras in på panelen A/B-test. Klicka på Nästa steg.
Här får du varningsmeddelande då vi inte har angett korrekt webbadresser. De är bara att ignorera. Välj knappen Starta experimentet. En dialogruta visas då med information om fel. Klicka på Ja.
Då visas en ny dialog som bekräftar att experimentet har startats: