Personuppgiftsfrågan används för att skapa en samlad personuppgiftsfråga. Detta för att man ska slippa att lägga dit textfält för varje inmatning.
Här visas alla inmatningsfält som automatiskt skapas när man lägger till en personuppgiftsfråga.
Fälten förnamn, efternamn, adress, postnummer, postadress, telefon, mobiltelefon och e-post läggs ut automatiskt.
Vill du sedan gå in och ändra (exempelvis ta bort ett fält eller ändra någon egenskap för ett fält) gör man detta här. Vill man exempelvis ta bort Postnummer och Postadress, så markera dem i listan och klicka på minusknappen.Vill du lägga till fält som tagits bort, klicka på plusknappen. Det går inte att lägga till ytterligare inmatningsfält utöver förnamn, efternamn, adress, postnummer, postadress, telefon, mobiltelefon och e-post.
Om användaren är inloggad i SiteVision kan personuppgiftsfrågan hämta de uppgifter som finns om den inloggade personen i katalogen. Systemet fyller då i dessa uppgifter automatiskt. Exempelvis om användarens för- och efternamn, e-post och telefonnummer finns i katalogen fylls dessa fält automatiskt i formuläret.
Bredd på inmatningsfältet (antal tecken).
Denna ruta kryssar du i om detta fält ska vara obligatoriskt.
Denna kryssar du i om besökaren ska få ifyllnadsstöd i formuläret. Om ett textfält har samma namn som ett tidigare ifyllt fält kan webbläsaren ge förslag utifrån vad som tidigare skrivits. För att aktivera ifyllnadsstöd måste formuläret ha ett speciellt name-element. Följande finns:
Klickar du i denna ruta, visas en varning för att det inte är tillåtet att ha två fält med samma name-element på en sida. Det kan då bli kollisionsproblem mellan frågor.
För att göra formuläret mer tillgängligt så kan du fylla i en mer utförlig beskrivning av vad fältet innebär. Denna förklaring skrivs då ut som en title-text i koden.
Sidan uppdaterad:
Nästa generations publiceringsverktyg är här!