Om man inte ställer in ett eget arbetsflöde så sker följande arbetsgång:
1) Användaren anmäler sig
2) Användaren får ett e-post där denne måste bekräfta att han vill bli registrerad
3) Användaren blir registrerad
Under denna flik går det att skapa ett eget arbetsflöde för hur registreringen ska gå till.
För att lägga till steg klickar man på plusknappen. Det finns tre möjliga steg att lägga till: E-postvalidering, Granskningssteg och Skapa användare.
Detta steg skickar ett mail till den användare som har fyllt i att den vill registrera sig innehållande en länk för att bekräfta ifylld e-postadress.
Ägaren får en länk till formuläret med den användare som vill bli registrerad. Granskaren kan justera och eventuellt fylla i administrativa fält.
Om en person ska granska registreringen så krävs det också att denna person är inställd som administratör.
Ett arbetsflöde måste alltid ha ett Startsteg, i detta fall är det Ny användare. Startsteget finns som standard när du skapar ett arbetssflöde. Det går inte att ta bort detta steg.
Stegen kan innehålla olika flikar med inställningar. Exempelvis Ny användare har bara tre flikar medan Granskningssteget innehåller fyra flikar. Inställningarna på flikarna är dock likadana men med olika standardtexter, ibland är ett alternativ utgråat för att det inte kan användas på det steget osv.
Under fliken Allmänt namnges det aktuella steget och om så önskas ges en beskrivning.
Här namnger man publiceringsflödet. Det är obligatoriskt att namnge arbetsflödet.
Här fyller man i en beskrivning/förklaring av flödet.
Namnen på steget visas sedan i historikloggen över avslutade flöden tillsammans med en beskrivning på vad som gjorts på varje specifikt steg (skrivs av ägaren då denne åtgärdat aktuellt steg). Beskrivningen som ges under fliken allmänt går som meddelande till ägare av ett steg då det är dags att åtgärda något.
Meddelande rutan finner du i längst till höger i verktygslisten:
Här anges vilken åtgärd som skall vidtas vid avslag. De möjliga alternativen är:
Det finns även möjlighet att ställa in maximala tiden för ett specifikt steg och önskad åtgärd om tidsgränsen överskrids.
Den maximala tiden för ett steg anges i timmar, om tiden sätts till 0 kommer arbetsflödet alltid vänta på att det aktuella steget godkänns/avslås av ägaren eller någon som har behörighet att göra det.
Om en maximal åtgärdstid är inställd måste även åtgärd för när tidsgränsen passeras anges. De möjliga alternativen är som för Åtgärd vid avslag: Avbryt, Fortsätt och Starta om.
Om denna är ikryssad så krävs det att alla i arbetsflödet anger kommentarer när de utför en aktivitet. Denna är som standard ikryssad.
Rutan är förvalt ikryssad. Detta betyder att en ägare måste utföra aktuellt steg. Om granskningssteget inte ska vara interaktivt, det vill säga att det aktuella steget ska köras utan att någon användare behöver göra något kryssar man ur rutan.
Denna ruta är som standard ikryssad. Om det inte ska skickas e-post till ägare av ett steg då denne har något att utföra ska inte rutan vara ikryssad.
Här lägger man till mottagare som skall notifieras när en ny användare skapas. Under E-postinställningar fyller man i vad som skall stå som Ämne och Meddelande i notifieringen.
Under Meddelande bestämmer man hur mailet med registreringsuppgifter till användaren ska se ut.
Här anger man en e-postadress som står som avsändare på mailen som skickas i användarregistreringen.
Här anger man det som ska vara ämne (subject) på mailet. Standardinställningen beror på vilket steg som är markerat.
Här fyller man i det meddelande som ska stå i mailet. Standardinställningen beror på vilket steg som är markerat.
Här pekar man ut den sida där registreringsuppgifterna krävs för att logga in. Om man inte pekar ut någon sida går den till inloggningssidan som är uppsatt på webbplatsen.
Här lägger man till de användare eller den grupp som är ägare till publiceringsflödet. Det är de personer eller grupper som ska utföra något på det specifika steget.
Sidan uppdaterad:
Nästa generations publiceringsverktyg är här!