Klicka på plusknappen för at lägga till en ny webbanvändare.
Plusknappen är endast synlig om inställningen "Tillåt inloggning med webbanvändare..." är aktiverad under Webbplatsinställningar -> Panelen Inloggning.
Denna funktion kräver att du har behörigheten "Hantera användare".
Efter du har klickat på knappen öppnas en ny vy där du får lägga till information.
En webbanvändare kommer att skapas lokalt i SiteVision och följa med databasen. En webbanvändare är en så kallad simpleuser (samma som en SAML-användare) och behöver inte lagras i en katalogtjänst.
Observera att användarnamnet är skiftkänsligt.
- E-postadress är olämplig som användarnamn eftersom det dels innehåller en direkt personuppgift men också är att betrakta som instabilt. Exempelvis så kanske personer gifter sig och byter efternamn och därmed mailadress - då förändras identifieraren.
- Anställningsnummer, cn, användarnamn, personnummer och övriga personuppgifter är inte lämpliga med hänvisning till GDPR.
Kryssa i rutan "Tillåt användaren att logga in med lösenord" om användaren ska ha möjlighet att logga in via någon av SiteVisions inloggningsmoduler.
Lösenordet sparas som SHA-256 hash värden.
Här fyller du i information som namn, efternamn, e-postadress, titel, telefon, mobiltelefon och eventuellt en beskrivning om användaren.
Dessa webbanvändare syns inte grafiskt i strukturen (som katalogobjekt) med de går att söka fram. Det går då att högerklicka på användarnamnet och välja egenskaper för att redigera webbanvändarens uppgifter eller lösenord.
För att webbanvändare ska kunna logga in på webbplatsen krävs det att du aktiverar detta under Webbplatsinställningar -> Panelen Inloggning