help.sitevision.se hänvisar alltid till senaste versionen av Sitevision
Guide Lägga till användare och ge behörighet
Att lägga till nya användare och ge dem rätt behörigheter är viktigt för att säkerställa att ditt team kan samarbeta effektivt. Följ dessa steg för att enkelt hantera användare i Sitevision.
Innehåll på sidan:
Lägga till kataloganvändare
Om du har rättighet att skapa nya användare i katalogtjänsten kan du göra detta under denna panel. Navigera till "Användare och grupper" i Sitevision och sök eller bläddra fram den mapp där du vill lägga till en användare.
Högerklicka sedan på den mappen där användaren ska läggas till och välj Lägg till objekt. En ny vy visas där du får lägga till information. Du kan välja olika objekttyper högst upp i listan:
Lägg till användare
Inloggningsuppgifter
- Användarnamn - ska vara unikt
- Lösenord - Här får användaren välja ett lösenord. Om katalogtjänsten har en lösenordspolicy så visas den under inmatningsrutan.
Om användaren inte följer lösenordspolicyn så får den omedelbar feedback om detta. I exemplet nedan saknas både en versal och en siffra för att lösenordet ska vara godkänt.
Detta kräver att du har rätt att skriva i katalogen (se inställningar på katalogtjänsten).
Ge gruppen först ett beskrivande namn. Klicka sedan på länken Lägg till användare för att lägga till medlemmar i gruppen. Ett nytt fönster öppnas där du får söka eller bläddra fram användare. För att få skapa en grupp måste du ge den en medlem på en gång, det går alltså inte att skapa tomma grupper.
Om gruppen är tom visas följande meddelande: "Lägg till minst en medlem"
Lägg till webbanvändare
En webbanvändare kommer att skapas lokalt i Sitevision och följa med databasen. En webbanvändare är en så kallad simpleuser (samma som en SAML-användare) och behöver inte lagras i en katalogtjänst.
Gå till "Användare och grupper", välj "Lägg till enkel användare". Fyll sedan i användarens uppgifter, som namn och e-postadress. Ange ett användarnamn och ett tillfälligt lösenord. Klicka på "Spara" för att lägga till användaren.
Plusknappen är endast synlig om inställningen "Tillåt inloggning med webbanvändare..." är aktiverad under Webbplatsinställningar -> Panelen Inloggning.
Denna funktion kräver att du har behörigheten "Hantera användare".
Skapa webbanvändare
Efter du har klickat på knappen öppnas en ny vy där du får lägga till information. Här fyller du i information som namn, efternamn, e-postadress, titel, telefon, mobiltelefon och eventuellt en beskrivning om användaren.
Inloggningsuppgifter
- Användarnamn - ska vara unikt och går inte att ändra i efterhand.
- Tillåt användaren att logga in med lösenord - kryssa i rutan om användaren ska ha möjlighet att logga in via någon av Sitevisions inloggningsmoduler.
Observera att användarnamnet är skiftkänsligt.
Olämpliga användarnamn
- E-postadress är olämplig som användarnamn eftersom det dels innehåller en direkt personuppgift men också är att betrakta som instabilt. Exempelvis så kanske personer gifter sig och byter efternamn och därmed mailadress - då förändras identifieraren.
- Anställningsnummer, cn, användarnamn, personnummer och övriga personuppgifter är inte lämpliga med hänvisning till GDPR.
- Lösenord - Här får användaren välja ett lösenord. Vi rekommenderar att ni ställer in en lösenordspolicy för webbanvändare. Om du har ställt in en lösenordspolicy så visas den under inmatningsrutan.
Om användaren inte följer lösenordspolicyn så får den omedelbar feedback om detta. I exemplet nedan saknas både en versal och en siffra för att lösenordet ska vara godkänt.
För att webbanvändare ska kunna logga in på webbplatsen krävs det att du aktiverar detta under Webbplatsinställningar -> Panelen Inloggning
Listas inte i katalogstrukturen
Webbanvändare syns inte grafiskt i strukturen (som katalogobjekt) med de går att söka fram. Det går då att högerklicka på användarnamnet och välja egenskaper för att redigera webbanvändarens uppgifter eller lösenord.
Ge behörighet och tilldela roller
I panelen Behörighet under egenskaper kan du styra över vilka användare och grupper som ska finnas kopplade till webbplatsen eller sidan. Här du anger vilka roller användarna eller grupperna ska tillhöra.
För att lägga till en befintlig användare som finns i katalogtjänsten klickar du på Lägg till. I dialogen för behörighet kan du sedan tilldela den roll som användaren ska ha.
Om du glömmer tilldela användaren en roll så visas ett felmeddelande.
Bockar du i alternativet Sidan är publik kräver sidan ingen inloggning för att kunna läsas.
När du bygger upp en webbplats är rutan sällan ibockad. När du ska lansera sidan måste du kryssa i rutan för att besökarna ska se sidan. Försöker man nå en sida som inte är publik kommer besökarna istället till inloggningsrutan.
Inloggningssidan ska alltid vara publik
Ärv behörigheter
Arvet av behörigheter är ikryssat som standard. Det innebär att behörigheterna ärvs och att användaren på så vis behåller sin behörighet på underliggande sidor. Arvet gäller fram till du bryter arvet och förändrar behörigheten.
Varje sida måste ha en användare som har tilldelats en roll, om du inte är inloggad med systemanvändaren (då kan det vara tomt i listan). Om du har bockat ur "ärv behörigheter" och glömt lägga till en användare så går det inte att spara dialogen. Då visas ett felmeddelande: Behörighet saknas. Lägg till behörighet för att fortsätta.
Om du saknar behörighet på en sida.....
Om du saknar behörighet på en sida ser du inte sidan om du inte visar sidolisten. Om du visar sidolisten visas sidan med en nyckelikon på. I redigeringsytan visas ett meddelande om att behörighet saknas, "Du saknar behörighet att se detta innehåll":
Eftersom du inte har rätt att vara i redigeringsläget på just denna sida, finns det en länk Gå tillbaka som tar dig till sidan du besökte innan du klickade på denna länk.
Kontakta din administratör som får ge dig behörighet på denna sida.