help.sitevision.se hänvisar alltid till senaste versionen av Sitevision

Användarfält

Den sociala användaridentiteten består av de användarfält som du/ni väljer att hämta från er katalogtjänst samt från profilinställningarna där användaren själv kan bidra med personliga uppgifter i utvalda fält.

Informationen i användarfälten kan indexeras på intranätet och används till exempel på användarens profilsida och i modulen Intranätssök.

För att se och eventuellt redigera de användarfält som finns uppsatta på intranätet går du till intranätets webbplatsinställningar, Webbplatsinställningar / Funktioner / Social Collaboration.

På bilden ser du de användarfält som finns uppsatta från början.

De användarfält som sedan listas i urvalet för Liten vy visas i intranätssök och i olika kontaktkort. Det urval som listas under Stor vy är de fält som visas i användarens profil och som, beroende på hur användarfältet är uppsatt, kan fyllas i av användaren själv.

uppsatta användarfält på intranätet

Anpassa användarfält

Du kan enkelt ta bort, ändra eller lägga till användarfält.

För att ändra ett befintligt användarfält klickar du på ikonen med pennan i den blå raden på bilden. Och för att ta bort ett användarfält klickar du på krysset i samma rad.

För att lägga till ett nytt användarfält klickar du på "lägg till användarfält".

Här kan du läsa mer om att skapa och ändra användarfält på hjälpwebben.

För samtliga användarfält kan du välja om de ska indexeras och därmed bli sökbara på intranätet. Det gör du under fliken Avancerat.

skapa nytt användarfält

Olika typer av användarfält

Du kan skapa olika slags användarfält. Här är några exempel på användarfält som kan vara aktuella på ditt intranät:

  • Mobil - välj typ telefon och fälttypsvalidering
  • Titel - välj typ text och fälttypsvalidering. Kan ofta hämtas in direkt från en katalogtjänst (AD) och visas ut på profilsidan.
  • E-post - välj typ e-post och fälttypsvalidering. Kan ofta hämtas in från en katalogtjänst.
  • Team/enhet - kan ofta hämtas från katalogtjänst och vara av typ text annars kan etiketter vara ett alternativ. Då fyller användaren i det själv på profilsidan.
  • Kompetenser - kan skapas som typ textfält så att användaren själv kan få beskriva sin kompetens. Ett alternativ är att använda etiketter och lista olika kompetenser att välja på, exempelvis olika språk.

Tänk på att lägga till ditt/dina nya användarfält i Liten och/eller Stor vy beroende på var de ska användas.

Visa det nya användarfältet på profilsidan

intranätets profilsida kan du sedan i modulen Användarfält 1 lägga till/ta bort vilka användarfält som ska vara synliga på profilsidan.

Läs mer om modulen Användarfält och dess inställningar.

Denna sida publicerades:

Hjälpte informationen dig?